Jan Brokof, Dieter Mammel

installatie, werk op papier, video
schilderijen

12 september t/m 18 oktober 2015

Jan Brokof (1977, Schwedt, DDR) ontdekte onlangs het verslag van de 16e eeuwse Duitse avonturier Hans Staden waarin hij zijn verblijf bij een kannibalenstam in Brazilië beschrijft. De ontdekkingsreiziger geeft een beeld van de nieuwe wereld maar definiëert zichzelf daarmee vooral ook als Europeaan. Brokof past dit perspectief toe op de voormalige DDR burger die zich moet verhouden tot het kapitalistische Westen. Voor de tentoonstelling maakt hij op de achterwand van de galerie een installatie met werk op papier waarin hij Brazilië, exotisme en kannibalisme vanuit zijn eigen perspectief weergeeft.

Verder zijn in de tentoonstelling kleine collages te zien met citaten uit oude houtsnedes en schilderijen over Brazilië en kannibalen, geënsceneerde foto’s waarin een archetype van de vreemdeling figureert. Daarnaast wordt de video Hans Staden TV getoond, een project waarin Jan Brokof samen met de Vlaamse regisseur en theatermaker Joachim Robbrecht acteert. In het hedendaagse Sao Paolo spelen ze het verhaal van de ontdekkingsreiziger na wat soms surrealistische beelden oplevert door de vermenging van heden en verleden en de confrontatie van verschillende culturen.

Dieter Mammel (1965, Reutlingen, BRD) werkt al enige jaren aan portretten van vrouwlijke filmsterren. In zijn bekende techniek van inkt op onbewerkt, natgemaakt canvas schildert hij de actrices op het moment dat ze zich opmaken, hun mythische image daarmee zorgvuldig in stand houdend. Om het beeld van het idool aan te tasten snijdt Mammel de portretten in tweeën om ze weer samen te voegen tot bijvoorbeeld een combinatie Meryl Streep/Marlene Dietrich of Angelina Jolie/Elizabeth Taylor.

In andere schilderijen laat hij het gezicht van de filmster half buiten het beeld vallen of schildert hij figuren over de actrice heen, zoals in Psycho waarin de beroemde douchescene uit Hitchcock’s gelijknamige film wordt geciteerd. Ook schilderde Dieter Mammel een portret van de beroemde Duitse kunstenaar Isa Genzken, waarover hij een stuk plastic gaas hangt, afkomstig van Genzken’s installatie op de Biënnale van Venetië in 2013.