The Future is Coming (and Going)

Ronald Versloot

schilderijen, werk op papier

17 februari t/m 18 maart 2018

Ronald Versloot (1964) speelt graag met de conventies van de schilderkunst. Het aloude Figur – Grund Problem staat daarbij centraal: hoe verbind je de menselijke figuur met de achtergrond van het schilderij ? Versloot zet dat gegeven op scherp door de mensen met sjablonen in de voorstelling te schilderen. Veel van de figuren zijn gebaseerd op 19e en vroeg 20e eeuwse foto’s van mensen en rijtuigen waardoor je lijkt terug te kijken in het verleden. Ze steken helder af tegen de vloeiende achtergrond en definiëren zo de voorstelling. In Will-o’-the-Wisp is over een donkere diepblauwe ondergrond een witte melkachtige laag geschilderd waarin een man en een lantaarnpaal zijn uitgespaard.

Man en lantaarnpaal bestaan dus eigenlijk alleen uit het donkerblauwe niets. In andere schilderijen overlapt de achtergrond gedeeltelijk de voorgrond (en niet andersom zoals gebruikelijk) of worden de sjablonen van mensen herhaald zonder dat je daar direct erg in hebt. Dit subtiele spel met beeldconventies dient de verhalende component van de schilderijen die vaak een zekere suspense in zich draagt. Het zijn stilgezette beelden waarin de figuren de voorstelling definiëren en aanwijzingen geven. De kijker moet zelf interpreteren en ordenen, zoals de man met het te grote trekpaard in Cultivate die probeert orde te scheppen in de chaos van de achtergrond.