{"id":16342,"date":"2019-12-12T15:29:59","date_gmt":"2019-12-12T14:29:59","guid":{"rendered":"https:\/\/mauritsvandelaar.nl\/?p=16342"},"modified":"2019-12-12T16:25:14","modified_gmt":"2019-12-12T15:25:14","slug":"marcel-van-eeden-in-kunsthalle-karlsruhe-en-circl-art-amsterdam","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/mauritsvandelaar.nl\/marcel-van-eeden-in-kunsthalle-karlsruhe-en-circl-art-amsterdam\/","title":{"rendered":"Marcel van Eeden in Kunsthalle Karlsruhe en Circl.ART, Amsterdam"},"content":{"rendered":"
[vc_row][vc_column width=”1\/3″][vc_single_image image=”16343″ img_size=”large”][\/vc_column][vc_column width=”2\/3″][vc_column_text]<\/p>\n
In de Staatliche Kunsthalle Karlsruhe toont Marcel van Eeden<\/strong> (1965) een nieuwe serie van 25 tekeningen t\/m 8 maart 2020, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, meer info op: www.kunsthalle-karlsruhe.de<\/a><\/p>\n <\/p>\n In Circl.ART Amsterdam toont Marcel van Eeden zijn recente serie De Rijnbar<\/em> die zich afspeelt in een Amsterdams caf\u00e9 in de jaren vijftig. Het borduurt voort op de serie Zigmund’s Machine<\/em>, waarin een apparaat de wil onttrekt aan dingen. Van Eeden verwijst daarmee naar \u00a0Schopenhauer\u2019s wilsbegrip zoals geformuleerd in zijn publicatie Die Welt als Wille und Vorstellung<\/em>.<\/p>\n
\nDas Karlsruher Skizzenbuch<\/em>, parallel aan de tentoonstelling Hans Baldung Grien – heilig, unheilig<\/em>. In de serie verwijst hij naar het schetsboek van Hans Baldung Grien en naar schilderijen van Hans Thoma. Het verhaal is deels gebaseerd op gebeurtenissen die zich in Karlsruhe tijdens WO I afspelen en deels op Van Eeden\u2019s eigen fantasie.<\/p>\n