Martin Fenne, Stan Klamer

textielreliëfs, tekeningen

6 januari t/m 3 februari 2013

Martin Fenne’s (1964) werk doet denken aan 17e eeuwse schilderijen waarin de voorwerpen en kostuums zo overtuigend zijn weergegeven dat je de stof denkt te kunnen voelen als je ze zou aanraken. Martin Fenne schildert echter niet maar werkt met dunne repen glimmende textiel dat normaal wordt gebruikt om de voering van kleding af te biezen. Hiermee maakt hij figuren die zijn opgebouwd uit reepjes stof die golvend de vormen van de lichamen en voorwerpen volgen, als de lijntjes in een kopergravure. De biezen glimmende stof overlappen elkaar gedeeltelijk en staan een klein beetje op waardoor ze in strijklicht een prachtige glans krijgen. De figuren worden binnen hun contour weergegeven en worden direct op de wand geplaatst die daarmee onderdeel van de voorstelling lijkt te worden. Steeds zijn het mensen die op een matras slapen of net wakker worden: een ode aan het gedicht Sleepers van de Amerikaanse dichter Walt Whitman.

Stan Klamer’s (1951) tekeningen aquarellen zijn een soort landkaarten in overdrachtelijke zin, waarin hij de wereld en het dagelijkse leven kan ordenen en duiden. Al lang speelt het eiland een belangrijke rol in zijn werk. Door hun geïsoleerde ligging zijn eilanden een plek waar uitzonderlijke soorten zich kunnen ontwikkelen en waar plaats is voor experiment. Aansluitend daarop richt Stan Klamer zich ook steeds meer op water en scheepvaart. Directe inspiratiebron daarvoor is het uitzicht op het IJ vanuit zijn atelier, waar dagelijks een grote variëteit aan bootjes en schepen voorbij vaart. Daarnaast tekent hij ook boten en schepen afkomstig uit het werk van kunstenaars als Breughel en Böcklin en geeft die naast elkaar weer op een gestileerde zee. Ook combineert hij cartografie en zeegezicht door schepen in een complex stelsel van waterwegen en land te integreren zoals in het recente grote werk The Builders.