Robine Clignett, Nour-Eddine Jarram, Erik Pape
werk op papier, tekeningen, aquarellen
17 februari – 10 maart 2013
Robine Clignett (1948) gebruikt in haar werk op papier natuurlijke vormen die ze zodanig reduceert dat ze abstract gaan werken. Een glooiend, donker landschap steekt bijvoorbeeld af tegen een lichte hemel waardoor de kleurvlakken gaan zinderen. In voorbereidende schetsen wordt met slechts een paar lijnen of tonen een beeld ontwikkeld. Het uitgangspunt is niet alleen een waarneming naar de natuur maar kan ook een gedachte of tekst zijn. Centraal staat steeds de kleur die bij het aquarelleren vanuit de ondergrond licht krijgt en zich zo subtiel ontwikkelt en tot leven komt. In de tentoonstelling worden ook de prachtig vormgegeven boekjes over kleur gepresenteerd, die Robine Clignett in de afgelopen jaren publiceerde.
Nour-Eddine Jarram (1956) tekent landschappen in verzadigde kleuren waarin menselijke figuren zijn verborgen. Tijdens het tekenen roept de ene vorm de andere op, de figuren die in het landschap opdoemen worden zo op een natuurlijke manier in de voorstelling geïntegreerd. De laatste tijd duiken er ook verwijzingen op naar schilders als Bellini of Füssli, die Jarram naar zijn typische niet-Westerse kleurgebruik vertaalt. Door het tekenen met pastel heeft het beeld een zachte, soms versluierde uitstraling, waarin de kleuren in elkaar overvloeien.
Erik Pape (1942) maakt elk jaar ter plekke schetsen van het metroviaduct op het Place Stalingrad in Parijs. In een simpel schetsboek van A3 formaat aquarelleert hij de zuilen en de boogconstructies van de bovengrondse metro. De schetsen zijn levendig en hebben vaart; zowel licht en elegant in enkele lijnen neergezet, maar ook zwaarder en heftig in grotere vlakken op het papier getamponeerd. Recent is Erik Pape de studies uit de schetsboeken gaan overzetten in aquarellen van 80 x 100 cm. Hierin roept hij met eenzelfde directheid de dynamiek en sfeer van het plein op, dat al zo lang het onderwerp van zijn schilderijen is. Recent kocht het Teylers Museum Haarlem vier Parijse schetsboeken van Erik Pape aan voor hun tekeningencollectie.