Martin Fenne
Martin Fenne (1964)heeft geëxperimenteerd met materialen als hout, karton, plexiglas, was en textiel. Sinds 2003 werkt hij met paspelband: dunne reepjes satijnen stof die golvend de vormen van de lichamen en voorwerpen volgen, als de lijntjes in een kopergravure. De biezen glimmende stof overlappen elkaar gedeeltelijk en staan een klein beetje op waardoor ze in strijklicht een prachtige glans krijgen. De figuren worden binnen hun contour weergegeven en direct op de wand geplaatst die daarmee onderdeel van de voorstelling lijkt te worden. In de serie Sleepers zijn het mensen die op een matras slapen of net wakker worden: een ode aan het gedicht van de Amerikaanse dichter Walt Whitman.
De figuren hebben een sterk schilderkunstig karakter maar werken ook als platte sculpturen die vrij op de wand hangen en die ruimte als het ware in bezit nemen. Martin Fenne een sterk gevoel voor kleur, elke figuur is helemaal vanuit de kleur denkend opgebouwd waarbij hij goed naar de kunst- geschiedenis heeft gekeken; schilders als Giotto, Van Eyck of Piero della Francesca die ook de kleur gebruiken om menselijke figuren volume en dynamiek te geven.
In de werken die daarop volgen wordt het onderwerp neutraler: kartonnen dozen die volgens dezelfde arbeidsintensieve methode worden opgebouwd uit satijnen biezen. Omdat de zittende of liggende mensen nu ontbreken onttrekt de voorstelling zich aan een directe identificatie en gaat de aandacht heen en weer tussen de concrete vorm van de doos en de abstracte structuur van de horizontalen en verticalen van de reepjes stof. De voorstelling is opgebouwd in een kleurstelling die heel subtiel in elkaar overgaat of juist sterke contrasten heeft, door de vleug van het glimmende satijn wordt die werking versterkt. Martin Fenne baseert zijn werken op dozen die hij op straat vindt. Ze zijn het bijproduct van een nieuwe economische realiteit waarin een groeiende stroom goederen via internet verstuurd en vervoerd wordt. Opengesneden, gescheurd, plat gevouwen en ontdaan van hun inhoud dragen ze de sporen van hun eerste, economische geschiedenis. Door vervolgens de dozen te vouwen, stapelen, schuiven en te combineren ontstaat een nieuw beeld waarin onderhuids verwijzingen naar een maatschappelijke, politieke, ecologische problematiek aanwezig zijn.
1964 | The Netherlands |
education |
|
1987-1989 | Rietveld Academy, Amsterdam, The Netherlands |
lives and works in Amsterdam, The Netherlands | |
solo exhibitions |
|
2013 | RAW Art Fair, Galerie Maurits van de Laar, Rotterdam, NL |
2012 | Sleepers, LUMC, Leiden, NL |
1996 | Tangled Tale, Paraplufariek, Nijmegen, NL |
group exhibitions |
|
2013 | Channelling Culture, Museum Helmond, NL On the Edge, De Garage, Rotterdam, NL Rijswijk Textile Biennial, Museum Rijswijk, NL Galerie Maurits van de Laar, The Hague, NL Galerie Lutz, Delft, NL |
2012 | Orpheus and Euridice, Art laboratory, Deventer, NL |
2007 | Quantumfish III, RC de Ruimte, IJmuiden, NL |
2006 | Nieuwe uitleenschatten, installation in collaboration with Mieke Marx, Der Aa-church, Groningen, NL Galerie 32-34, in collaboration with Mieke Marx, Amsterdam, NL |
2002 | Amsterdam Visit, in collaboration with Mieke Marx, Arti et Amicitae, Amsterdam, NL |
2001 | The Sweatshop, W139, Amsterdam, NL |
2000 | Nothing. It will show itself, installation in collaboration with Mieke Marx, W139, Amsterdam, NL |
collections |
|
AKZO Nobel Art Foundation, The Netherlands Aegon art collection, The Netherlands Kolibri Collection, The Netherlands BK Groningen, The Netherlands |
|