Sebastiaan Schlicher, Don't Give Papaya, 2022, mixed media on paper, 380 x 240 cm
Sebastiaan Schlicher, Don't Give Papaya, 2022, mixed media on paper, 380 x 240 cm

Nu:

 

David Bade
Nathan Henderson
Sebastiaan Schlicher

 

tekeningen, schilderijen
sculpturen, geluidswerken

 

gesloten tijdens Art On Paper Brussel

daarna op afspraak open 8 t/m 11 oktober

 

David Bade ’s (1970) kunst kenmerkt zich door een sterk sociaal engagement. In 2006 richtte hij samen met Tirzo Martha het Instituto Buena Bista in Curaçao op waarin jongeren van 15 tot 24 jaar hun artistieke talenten kunnen ontwikkelen. Met het IBB organiseert hij projecten als All You Can Art of Levenslang waarin de participatie met de lokale bevolking centraal staat. In zijn eigen werk snijdt hij actuele thema’s aan als discriminatie, sociale ongelijkheid en economische machtsstructuren die hij op een aanstekelijke soms absurdistische manier verbeeldt. De humor in het werk maakt de vaak beladen onderwerpen toegankelijk en biedt een opening naar een positieve omgang met maatschappelijke problemen. In de expositie laat David Bade een selectie tekeningen, schilderijen en enkele beelden zien.

Nathan Henderson (1978) is een Amerikaanse kunstenaar die woont en werkt in Berlijn. In zijn jeugd wilde hij striptekenaar maar ontwikkelde daarnaast een fascinatie voor de oude meesters die hij ging natekenen. Ontevreden over het resultaat dat hij te pretentieus vond besloot hij beide te combineren. Zo ontstonden virtuoze citaten van kunstenaars als Giotto, Van Eijk en Albrecht Dürer waarin stipfiguren verwant aan Disney, The Simpsons of underground comics opduiken.

De vaak grote tekeningen hebben een eigenaardige mix van high en low culture, humor en ernst, heden en verleden. In meerdere werken is een staande naakte man aanwezig, gebaseerd op Joshua Reynolds’ portret van de 18e eeuwse politicus Richard Burke. Hij lijkt een anachronistische getuige die onze complexe maatschappij met zijn overaanbod van informatie en beelden observeert.

Sebastiaan Schlicher (1974) begon in 2022 een serie tekeningen met de titel Pink Adrenaline, een bijnaam van de chemische verbinding Adrenochroom die denkstoornissen en waanbeelden kan opwekken. De serie ontstond tijdens de lockdowns in de corona pandemie en weerspiegelen het gevoel van isolatie, emotionele verwarring en machteloosheid. De tekeningen hebben een overweldigende energie van kringelende lijnen waarin gezichten en figuren opdoemen en fictieve dagboek notities en flarden van verhalen rondspoken. Eerder begon Schlicher te experimenteren met geluidswerken die een onvoorspelbare reeks van geluiden en ritmes voortbrengen. De wirwar van transistoren, weerstanden en kringelende draden heeft eenzelfde energie als de Pink Adrenaline tekeningen. Ze lijken de ondoorgrondelijke algoritmes te symboliseren die ons leven meer en meer domineren. In de expositie zijn naast de tekeningen een paar van deze noise machines te zien en te horen.