Christie van der Haak, Saray, wallpaper with Dire Adieu and Alte Pinakothek
Christie van der Haak, Saray, wallpaper with Dire Adieu and Alte Pinakothek

Nu:

 

SARAY 

Christie van der Haak

 

installatie met installatie met schilderijen, behang
keramiek, glas, wandkleden, meubels

25 februari t/m 31 maart 2024

Finissage zondag 31 maart van 13:00 – 17:00 uur
Christie van der Haak is aanwezig

Christie van der Haak (1950) maakte in de afgelopen jaren een reeks installaties en exposities waarin haar patronen op meubels, vazen, keramiek, objecten en wandkleden de tentoonstellingsruimte bepaalden, als in een Gesamtkunstwerk of een oosters paleis. (Saray is Turks voor paleis). In haar schilderijen speelde het ornament vanaf het begin een belangrijke rol zoals de madonna portretten van midden jaren tachtig die ze deels overdekt met patronen. Daarmee verenigde ze in zekere zin de westerse figuratieve traditie met de islamitische waarin het ornament dominant is.

Vanaf 2003 laat ze het schilderen geleidelijk los en gaat ze zich toeleggen op het ontwerpen van patronen. Eerst nog afgeleid van fragmenten uit de  schilderijen maar daarna getekend op een A5 papier dat in de computer wordt gespiegeld en verdubbeld zodat het patroon symmetrisch wordt. Christie van der Haak past ze toe in autonome kunstwerken als wandkleden en tapijten maar ook in meubelstoffen, wandbekleding en behang. Haar patronen vind je onder meer op de banken van het Amrath Hotel in het Scheepvaarthuis in Amsterdam, de gangen van de Nederlandse ambassades in Havana en Ankara, de hal van het ING kantoor Leeuwarden en op de jufferbankjes van Piet Hein Eek.

Hoogtepunt in 2016 was het Wolfsonian Museum in Miami waarvan de façade en de entreehal bijna geheel werden bekleed met haar ornamentpatronen. Na de tentoonstelling A Sea of Glass (2013) in het Nationaal Glasmuseum Leerdam gaat Christie van der Haak ook glazen vazen ontwerpen
die ze met meesterglasblazer Gert Bullée produceert.

Voor de tentoonstelling in de galerie ontwierp Christie van der Haak behang met nieuwe patronen dat een groot deel van de muren van de galerie zal bedekken. Daarop komen schilderijen uit de Osmose en Dire Adieu series, Madonna’s en historische portretten, zoals eerder in 2015 in de projectenzaal van het Gemeentemuseum toen Christie van der Haak de Ouborgprijs won. De patronen in het behang wisselen af van klein naar groot waardoor er een beweging lijkt te ontstaan. Dit wordt versterkt doordat de schilderijen ook ornamenten bevatten en zich daardoor langzaam losmaken uit de achtergrond van behang. Daarnaast worden wandtapijten getoond geproduceerd door Flanders Tapestries en het Textielmuseum Tilburg, gestoffeerde meubels, keramische schalen en nieuwe glazen vazen, waarmee de expositie de volle breedte van Christie van der Haak’s werk laat zien.