Erik Pape, Ronald Versloot

schilderijen

7 mei t/m 11 juni

Erik Pape (1943) schildert al jaren lang het Parijse verkeersplein Place de la Bataille de Stalingrad met zijn karakteristieke bogen van het metroviaduct. Ieder jaar verblijft hij in september in Parijs om het plein vast te leggen in foto’s en aquarellen. In de meest recente schilderijen boort Erik Pape een andere laag aan in zijn onderwerp, dingen op en rond het plein waar je normaal gesproken achteloos aan voorbijgaat. De stadsklok, het bord eten in de bistro, de matrassen van de clochards, de rijstkoker in de Chinese winkel of de tafel met tweedehands boeken leiden de blik af van het iconische metroviaduct en brengen je in de prozaïsche, soms harde realiteit van het dagelijks leven.

Ronald Versloot (1964) schilderde recent een serie werken met zeilboten waarin hij een bijna abstracte compositie maakt met het rechtopstaande vlak van het zeil dat haaks op het liggende vlak van het water staat. Kenmerkend is Versloot’s directe en simpele manier van schilderen waarbij hij met een minimum aan middelen de voorstelling opzet. Daarbij maakt hij ook gebruik van lak die het oppervlak doet glanzen en laat hij een zeil soms onbedekt zodat het linnen van het schilderij letterlijk als doek fungeert. In andere schilderijen experimenteert hij met glans- en epoxylak om een landschap tot leven te brengen, als in een toneeldecor plaatst hij daarin met sjablonen menselijke figuren.