Het Groene Gemak
Elsbeth Ciesluk, Heidi Linck,
Jim Holyoak/Matt Shane, Jos de l’Orme
Installatie, video, tekeningen, houtsneden
12 – 28 juli 2013
daarna op afspraak t/m 23 augustus
Samen met GEMAK organiseert Galerie Maurits van de Laar de tentoonstelling HET GROENE GEMAK waarin wordt bekeken hoe de mens probeert de natuur te beheersen en zich toe te eigenen. In GEMAK exposeren Balta, Lisa van Bommel, Anne Geene, Alike van der Kruijs, Jos de l’Orme, Kosta tonev, Zeger Reyers, Pieter-Rim de Kroon & Maarten de Kroon (zie: gemak.org/nl/).
De kunstenaars in Galerie Maurits van de Laar tonen werk waarin sprake is van een transitie; de ingrepen van de mens in de natuur worden weer ongedaan gemaakt of de natuur wordt omgevormd tot een drager van menselijke emoties en gevoelens.
Heidi Linck (1978) maakte in 2012 voor de Floriade een video waarin ze vastlegt hoe de natuur bezit neemt van een in onbruik geraakte kas. De strakke ordening van de kas verdween al snel door de groei van wilde planten en struiken die tegen de staketsels en peilers opklommen en de leidingen van het irrigatiesysteem overwoekerden. In de video is het broze evenwicht te zien tussen de opdringende planten en de aangetaste architectuur van de kas, die uiteindelijk weer zal vervallen aan de natuur.
De Canadese kunstenaars Jim Holyoak (1978) en Matt Shane (1981) maken gezamenlijk enorme panoramische tekeningen van beboste landschappen waarin de mens nederzettingen bouwt en pijpleidingen aanlegt die de natuur aantasten. In de Ja Natuurlijk manifestatie in het GEM in Den Haag tonen ze een enorm landschap waarvan de totaalvorm een potvis blijkt te vormen.
De twee kunstenaars vullen het landschap van de museum tentoonstelling nu in de galerie aan met nieuwe tekeningen van bomen en wortels die ze uitknippen en in de bestaande voorstelling integreren. Ze gebruiken de uitgeknipte bomen ook om op een ander vel papier hun contouren achter te laten die als basis dient voor een nieuwe tekening. De silhouetten worden ingetekend met takken en wortelstructuren die van plint tot plafond in de achterruimte van de galerie zullen groeien. Voor the making of zie: https://vimeo.com/70741661
Bij Jos de l’Orme (1964) is de natuur ook steeds het leidende motief, in expressieve houtsneden geeft hij bossen, landschappen en dieren weer. Onlangs maakte hij een manshoge houtsnede van een weerwolf, de mythische figuur waarin mens en dier samenvloeien. Hoofdwerk in de expositie is een houtdruk van een donker bos vol kale bomen die zware slagschaduwen op de grond werpen en grillig afsteken tegen een wervelende wolkenlucht. Door de heftige beweging werkt de voorstelling sterk expressief alsof het de emoties van de maker weerspiegelt.
Elsbeth Ciesluk (1986) maakte een drieluik waarin ze de natuur oproept in haar directe leefomgeving. Op het middenpaneel tekende ze een patroon van concentrische cirkels opgebouwd uit de omtrekken van alle ronde voorwerpen die ze in haar huis aantrof. Het beeld dat zo ontstaat verwijst naar de jaarringen van een doorgesneden boom maar ook naar een middeleeuwse weergave van de kosmos. De centrale voorstelling vulde ze aan met sterk beeldende teksten gebaseerd op haar dromen. De frêle typemachine letters waarmee ze zijn geschreven vergroten hun poëtische zeggingskracht.