Reiz des Bösen

Natasja van Kampen, Ed Pien, Justin Wijers – tekeningen
Anne Wenzel – sculpturen

19 februari t/m 25 maart 2012
Het kwaad boezemt angst in maar heeft ook altijd een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op de mens. Door de eeuwen heen is het kwaad uitgebeeld in de kunst, concreet in de persoon van de duivel en de hel, maar ook in meer verborgen gedaanten.
De Taiwanees/Canadese kunstenaar Ed Pien (1958) sluit aan op de uitbeelding van de hel. Zijn penseeltekeningen worden bevolkt door monsters, demonen en geesten die in elegante lijnen door elkaar heen woekeren. Justin Wijers (1981) geeft de gevolgen van het kwaad weer, hij tekent slachtoffers van geweldsmisdrijven die hij opvult met teksten en miniaturen in prachtige kleuren. Je wordt zo verleid om de voorstelling intensief te bekijken totdat de totaalvorm van het lichaam naar voren komt en plotseling duidelijk wordt waar je naar kijkt. Justin Wijers confronteert ons zo met een rauwe realiteit die dagelijks via de media tot ons komt maar waar we ons normaal gesproken voor afsluiten.

Anne Wenzel (1972) verwijst ook naar de actualiteit van terrorisme en oorlog maar bij haar is de mens afwezig. Op schaal maakt ze autowrakken in keramiek die zijn uiteengereten door explosieven: getuigen in miniatuur van terroristisch geweld. Bij Natasja van Kampen (1970) komt het kwaad in een meer verborgen vorm naar voren. Ze tekent ronde conferentietafels met regeringsleiders die beslissen over het lot van velen. Ze toont onder meer tekeningen van de conferenties van Jalta en Potsdam waar over de verdeling van het naoorlogse Europa beslist werd. In een ander werk zijn de lege fauteuils te zien in de lounge van de Duitse Pers Club in Berlijn, waar een groot portret van Hitler aan de wand hing. Op de tekening is het portret teruggebracht tot een neutraal rechthoekig vlak aan de wand.

De deelname van Anne Wenzel aan de tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met Galerie Akinci.