Robbie Cornelissen, Ed Pien

tekeningen, werk op papier

11 okt – 09 nov 2008

Robbie Cornelissen (1954) staat bekend om zijn reusachtige tekeningen, die naast de afmeting vooral indruk maken door hun enorme gedetailleerdheid. In de bibliotheken, steden of stations die hij afbeeldt is de mens afwezig, de architecturale fantasie behoudt hierdoor een zekere neutraliteit waardoor je als toeschouwer ongestoord door de ruimten kunt dwalen. De blik wordt soms direct gestuurd, bijvoorbeeld door de kromming van een enorme wand die van links naar rechts door het beeld voert. Het recente grote werk Paradise Lost (240 x 400 cm) toont een op het eerste gezicht vertrouwde panoramische weergave van een stedelijk landschap. Bij nadere beschouwing blijkt de stad opgebouwd uit drie niveaus waarin wonderlijke en soms grimmige details zijn verborgen. Kenmerkend voor de tekeningen is dat Robbie Cornelissen het vertrouwde en het bizarre steeds weet te integreren tot iets volkomen vanzelfsprekends.

De Taiwanees Canadese kunstenaar Ed Pien (1958) geeft in zijn werk uiting aan diepe menselijke angsten. In zijn werk duiken fantastische wezens op; demonen, geesten en spoken. Hiermee zet hij de eeuwenoude traditie in de Westerse en Aziatische kunst voort, van het uitbeelden van de hel. Tijdens een reis door China ontdekte hij de uitgesneden tekening, daar vooral toegepast in clichématige voorstellingen voor toeristen. Pien nam deze techniek over om uiterst delicate en complexe voorstellingen te maken van bomen en bossen, waarin menselijke figuren verborgen zijn. Sinds kort bedekt hij het papier ook met reflecterend materiaal waardoor een geheimzinnige schittering in het beeld ontstaat. Naast deze ‘cut out drawings’ is ook een serie tekeningen in blauwe inkt te zien, die teruggrijpt op de chinoiserie, die in de achttiende eeuw ongekend populair was. Deze elegante versieringen met bamboeplanten, vogels en pagodes groeien bij Ed Pien uit tot woekeringen van wulpse planten en exotische wezens, die zich grillig over het blad uitbreiden.