Dan Zhu
Dan Zhu (1985) roept in een verfijnde stijl een magische wereld op waarin bijvoorbeeld mosselen zich tot stokjes aan elkaar kunnen rijgen en over het strand lopen waar ze het zand met hun voelsprieten aftasten. In het werk A Trip to an Image gebruikt ze het kader van een treinraam om de voorstelling in te kaderen, waarin bladeren, vliegende wezens en planeten gelijktijdig voorbijtrekken, als in een droom waarin alles betekenis heeft. Voor Dan Zhu is Trip to an Image een metafoor voor de ontwikkeling die ze moet doormaken als kunstenaar. In recent werk gebruikt ze natuurlijke vormen waarbij ze switcht van een macro- naar micro niveau en parallelle perspectieven gebruikt die beweging en dynamiek in het beeld brengen.
In de traditionele Chinese schilderkunst is het concept van Spirit Resonance belangrijk. Het houdt in dat een figuur of object niet wetenschappelijk accuraat hoeft te zijn weergegeven, maar dat de geest die door hun bewegingen wordt opgeroepen oprecht en waardevol is. Daanaast is Dan Zhu ook geïnspireerd door de westerse kunst waarbij ze een voorkeur heeft voor kunstenaars als Hilma Af Klint maar ook voor outsider-kunstenaars als Henry Darger of Guo Fengyi. De oosterse en westerse schilderkunst zijn voor haar even waardevol: de methoden verschillen maar de doelen zijn hetzelfde. “Curators or art historians are always swimming along the river. But artists are jumping all over the place.”
1985 | born in Jiangxi, China |
education |
|
2003 – 2007 | Bachelor of communication theory, Shenzhen University, Shenzhen, China |
2007 – 2009 | Master of design at Communication University of China, Beijing, China |
2010 – 2020 | Hochschule für Kunst und Gestaltung, Offenbach am Main, Germany |
2016 | KASK Gent (Erasmus semester), Belgium |
2018 – 2019 | Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam, NL |
lives and works in Shenyang, China | |
solo exhibitions |
|
2023 | Ferris Wheel Before Dawn, Tabula Rasa Gallery, Beijing, China |
2022 | I thought it was dead, it thought it’s spring, Tabula Rasa Gallery, London, UK |
2021 | Night into Nights, CocA Award 2020, Art Institute Melly Rotterdam, NL |
2018 | There Is No Size, Studio Continuo, Amsterdam, NL |
group exhibitions |
|
2023 | Soul Mapping, Galerie Zeno X, Antwerp, Belgium Unveiled, No.9 Cork Street, Tabula Rasa Gallery, London, UK Paper Trails, Mendes Wood Gallery, Brussels, Belgium Art Rotterdam, Galerie Maurits van de Laar, Rotterdam, NL Through Frozen Soil, Desert and Glacier, the 5th Global Overseas Chinese Artists Exhibition, He Xiangning Art Museum, Shenzhen, China |
2022 | NADA Miami 2022, Tabula Rasa Gallery, Miami, USA Summershow, Galerie Maurits van de Laar, The Hague, NL Drawing Now Paris, Galerie Maurits van de Laar, Paris, France |
2021 | Equipe 2, 30 year anniversary Galerie Maurits van de Laar, The Hague, NL Art On Paper, Galerie Maurits van de Laar, Brussels, Belgium |
2020 | ((R))) Project Rozenstraat, Amsterdam, NL Royal Award for Modern Painting (winner), Palace at the Dam, Amsterdam, NL Drawing Now, Galerie Maurits van de Laar, The Hague, NL A Quest for Lasting Values, Galerie Tobias Naehring, Leipzig, Germany Luna Pink Swirl, Project Room Flowershop, Offenbach am Main, Germany |
2019 | Royal Award for Modern Painting, Palace at the Dam, Amsterdam, NL From CoBrA to Cutting Oil, Stedelijk Museum Schiedam, NL Rijksakademie Open Studio’s, Amsterdam, NL |
2018 | Club Solo lecture, Breda, NL Rijksakademie Open Studio’s, Amsterdam, NL |
2017 | Konsistenz und Existenz, Offenbach am Main, Germany My years on friendly street, London, UK |
2016 | Gout#10 painting In-/Extended, Offenbach am Main, Germany |
2015 | All bets are off, Zollamt, Offenbach am Main, Germany |
2014 | Die neue Hässlichkeit, Palast für aktuelle Kunst, Glückstadt, Germany |
2013 | Freie Sicht, Nassauischer Kunstverein Wiesbaden, Germany Cafe Royal Books 2013 project, Lancashire, UK |
2011 | COOP 5, Ehemalige Diamantenbörse, Frankfurt am Main, Germany |
2010 | New Collection, Stedelijk Museum Wuyts-Van Campen & Baron Caroly, Lier, Belgium Open Studios, Atelierhaus des Bonner Kunstvereins, Bonn, Germany |
2007 | Lv Xiao 100, Star gallery, Beijing, China |
awards, grants |
|
2021 | Wallpaintings in stairwell Schunck Heerlen, NL Public award Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst |
2020 | Royal Award for Modern Painting 2020, winner The Holistic Eye, opdracht Digital Earth for the Vertical Atlas publication Opdracht Stichting Collectors of Contemporary Art |
2019 | nomination Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, NL DAAD yearstipendium (Kunst, Design, Film), Germany |
2018 – 2019 | Grants Henk and Victoria de Heus |
2017 | DAAD Studienabschluss scholarship, Germany |
2016 | Erasmus scholarship (semester at KASK Gent) |
2013 | stipendium Johannes-Mosbach-Stiftung, Germany |
2013 | DAAD Stipet 3 Rotary Club Offenbach am Main, Germany |
work in collections |
|
NOG Collection, Stedelijk Museum Schiedam, Plancius Art Collection, Pereira Collection, Schunck Collection, Ekard Collection, Teylers Museum Haarlem |