SHELTER DRESS
Fransje Killaars
installaties, kamerscherm
schilderingen op papier, tafelkleden
29 juni t/m 27 juli 2025
daarna op afspraak t/m 15 augustus
vernissage zondag 29 juni vanaf 16 uur
Na de presentatie van haar monumentale werk All Colours are Free (2025) in BlowUp Art op het Lange Voorhout in Den Haag en de installatie The Intuition op de beurs Art Island heeft Fransje Killaars (1959) deze zomer een solo-expositie in Galerie Maurits van de Laar.
Shelter Dress is de titel van een wat vroeger werk van Killaars waarin ze een modejurk, een objet trouvé uit de jaren ’70, plaatst op een ronde sokkel bekleed met verschillende camouflage stoffen, zoals die worden ontworpen en ingezet voor de internationale militaire industrie. Killaars maakte voor haar vroegere werk vaak gebruik van readymade stoffen. Ze ziet ze als verbonden aan culturele identiteiten, lifestyle en een tijdsbeeld en hebben daarmee impliciet een maatschappelijke en politieke lading. Shelter Dress is ontstaan in 2007 maar krijgt in de huidige tijd van crisis en oorlog extra betekenis.
Waar Fransje Killaars vaak uitgesproken en fluorescerende kleuren gebruikt bestaat het palet van de werken in Shelter Dress uit gedekte en tonale tinten. In Study for Caryatids (2007) past ze vier verschillende camouflage stoffen toe die samen met een houten kruis als dragers fungeren voor een menselijk figuur gehuld in een flamenco jurk die op haar beurt een kartonnen plank draagt.
In MAP (2008) roept ze een stedelijke structuur op met stoffen die voorzien zijn motieven in zwart -wit en donkerrood. Aan de rand zit een vrouwelijke figuur die het werk gadeslaat. Ze fungeert als een bemiddelaar die de toeschouwer het werk inloodst, zoals de kariatiden een menselijke maat aanbieden in Study for Caryatids.
Naast deze ruimtelijke installaties toont Fransje Killaars een kamerscherm bekleed met horizontale banen in zwarte, grijze en witte patronen die ze ziet als het begin en het eind van kleur. Als contrast hangt op de wanden een serie kleurige acrylschilderingen op papier van de installatie The Intuïtion, waarin een knielende witte en zwarte figuur worden verbonden door een fel gekleurde baan.
Kleur is het centrale thema van Fransje Killaars’ kunst. Komend vanuit de schilderkunst maakt ze sinds 1995 ruimtelijke installaties, met textiel in felle kleuren, waarin beeldende kunst, architectuur, design en mode elkaar raken. Tot 1994 was ze assistent van Sol LeWitt en maakte ze met MVRDV architecten in 2011 een voorstel voor de North Delegates’ Lounge van het VN gebouw in New York. In 2003 werd een door haar ontworpen textiel installatie aangebracht op de wanden van de Herenkamer van het Catshuis.