Esse Est Percipi #whatever
Kim Hospers

tekeningen, ruimtelijk werk

16 juni t/m 15 juli 2018

 

Haagse Zondag

De galerie is komende zondag 24 juni open van 13:00 – 17:00 uur,
Kim Hospers is aanwezig. Ga ook kijken bij Dürst Britt Mayhew,
NOUVELLES IMAGES, Twelve Twelve Gallery, Parts Project,
Galerie Ramakers, Hoorn & Reniers, Livingstone Gallery.

 

6 – 8 July The Hague Contemporary Weekend
zaterdag 7 July 12:00 u artist talk Stephanie Afrifa met Kim Hospers
zie: thehaguecontemporary.nl/weekend

Kim Hospers (1982) onderzoekt hoe we onze identiteit proberen te handhaven in een tijd waarin social media steeds meer bepalen hoe wij elkaar waarnemen en waarderen. Daarachter ligt de diepere vraag verscholen naar de zin en het doel van ons bestaan. In de tekeningen serie Hail St. Claire verhief hij het medium tv tot een pseudo religie, in Narcissistic Tendencies beeldde hij zichzelf af in reality series of filmstills om zijn eigen 15 minutes of fame te scheppen. De afgelopen anderhalf jaar werkte Kim Hospers aan de serie Esse Est Percipi #whatever. De titel (die vertaald zoveel betekent als zijn is waargenomen worden) verwijst naar de uitspraak van de 18e eeuwse filosoof John Berkeley, die betoogt dat de dingen alleen bestaan dankzij de waarneming door de mens. In de serie tekent Hospers zogeheten pranks: foto’s gepubliceerd op internet van dronken, slapende mensen die zijn geschminkt of opgetuigd met voedsel of voorwerpen om ze belachelijk te maken.

De stelling van Berkeley wordt hiermee op cynische wijze letterlijk vertaald.
Kim Hospers legt dit te kijk zetten van de medemens echter op een positieve manier uit. De slachtoffers zijn in hun belachelijkheid gelijk en daarmee allen even waardevol. Kenmerkend is de tijdrovende en zeer virtuoze techniek waarin de tekeningen zijn gemaakt die in schril contrast staat met het vluchtige karakter van de foto’s op social media. In de tentoonstelling zijn twaalf dozen met elk twaalf tekeningen op klein formaat te zien die methodisch genummerd in rijen worden getoond. Daarnaast zijn er ook middelgrote en grotere tekeningen te zien. Ook wordt een verzameling wit geverfde beeldjes van heiligen, helden en sterren getoond waarop Hospers in goudverf beledigende teksten heeft geschreven. De helden en heiligen worden hiermee bespot maar keren ook terug tot hun menselijke proporties: bevrijd van de heldenstatus die hen door de geschiedenis werd opgedrongen.