Kunsthalle

Tobias Gerber (D), Diederik Gerlach

gipstekeningen, sculpturen, werk op papier, schilderijen, video

11 januari t/m 16 februari 2020

laatste week: finissage zondag 16 februari van 13:00 – 17:00 uur

De titel van de tentoonstelling is een Ironische verwijzing naar de Kunsthalle, een enorme  expositiehangar waarin de kunst zich voegt naar de visie van de conservator. In de Kunsthalle in de galerie zijn Diederik Gerlach (1956) en Tobias Gerber (1961) eigen baas.
Diederik Gerlach benadert in zijn werk de werkelijkheid vanuit het spel, volgens Schiller’s adagium ‘…er ist nur da ganz Mensch wo er spielt…’ Hij gebruikt daarbij zijn eigen herinneringen en ervaringen en put uit beeldmateriaal uit de jaren ‘50 waaruit hij een nieuwe werkelijkheid construeert. De schilderijen en werken op papier hebben een typisch palet van gemengde kleuren, en vaak eigenaardige elementen en vormen die het beeld op scherp zetten. De series Elf Brüder, Acht Schwestern en Jaap Boon zijn deels autobiografisch. Jaap Boon vertelt de avonturen van een 10 jarig jongetje, van deze serie is in samenwerking met Eric de Vries ook een video gemaakt.

Tobias Gerber toont een serie gipstekeningen; een voorstelling wordt eerst in een lap zachte klei gekrast waarop gips wordt gegoten. Als het uitgehard is en losgemaakt van de klei staat de tekening in bas reliëf op het gips. Gerber vergelijkt de gipstekeningen met badkamerspiegels waarin je jezelf ziet maar waarin je ook de kunst kunt spiegelen. Zo citeert Gerber kunstenaars als Braque, Buffet, Jorn en Kline maar ook zijn eigen vader die abstract schilderde. Zo brengt hij de moderne kunstgeschiedenis samen in een verstarde schilderijengalerij. Soms steekt een stuk handdoek of een sok uit het gips, het dagelijkse bestaan wordt zo verbonden met het werk. Gerber brengt in de werken ook Duits – Nederlandse woordspelingen aan, zoals Ohrloch (= oorlog) en tot morgen (= dood morgen). De werken lijken door hun crème-witte kleur identiek maar op het tweede gezicht doemen de uiteenlopende voorstellingen en stijlen op uit het oppervlak.

zie recensie Lucette ter Borg in NRC Handelsblad: www.nrc.nl