Art The Hague Online

Tobias Lengkeek, Ronald Versloot, Peter Vos

schilderijen, tekeningen

t/m 18 april 2021

zie: artthehague.nl/online

Aan Art The Hague online nemen vijftien galeries deel als voorschot op de live editie die in van 29 september tot 3 oktober in de Fokker Terminal in Den Haag zal worden gehouden. Galerie Maurits van de Laar presenteert schilderijen van Tobias Lengkeek, Peter Vos en Ronald Versloot die ook pasteltekeningen laat zien.

Tobias Lengkeek (Rotterdam, 1991) probeert in zijn werk de tijd te vangen. In de Debris schilderijen geeft hij beschadigde of afgedankte objecten weer, in de Alteration serie schildert hij gebouwen die verbouwd of gesloopt worden. Door ze te schilderen wil hij het veranderingsproces zichtbaar maken tussen hun oorsprong toen ze nog heel en nieuw waren en hun huidige desolate staat. Tobias Lengkeek onderzoekt ook hoe de schilderkunst kan worden uitgebreid naar het drie dimensionale, zo bouwt hij skateramps waarop hij zijn schilderijen monteert en plaatst hij schilderijen in een frame vrijstaand in de expositieruimte.

Ronald Versloot (Apeldoorn 1964) maakte voor en tijdens de eerste lockdown een serie pasteltekeningen in zijn Berlijnse atelier. Vaak zijn het idyllische landschappen die een mysterieuze lading hebben. Ook zijn schilderijen hebben een element van vervreemding in zich met een eenzame figuur in een enorm landschap. Versloot laat vaak verschillende kleuren verf in elkaar overlopen en gebruikt ook lakverf en epoxyhars om een vloeiende weergave van het landschap te bereiken of een regenachtige straat extra effect te geven.

Peter Vos (Utrecht 1977) onderzoekt in zijn schilderijen de relatie tussen mens en dier vanuit het perspectief van de blik. Vaak kijken zijn vogels de toeschouwer direct aan waardoor die zichzelf herkent in het dierlijke wezen. In sommige schilderijen zijn de vogels sterk gestileerd weergegeven maar blijft de past hij een vergaande stilering toe maar blijft hun individuele karakter behouden zodat de identificatie met de dieren mogelijk blijft. Peter Vos geeft de dieren in verschillende levensfasen weer waardoor ze een soort metaforen worden voor de menselijke levenscyclus.